dinsdag 14 januari 2014

Eat-sleep-rest-repeat


Op woensdag vertrek ik met een klein hartje op controle naar de huisarts. Ik was voorbereid op een verlenging van mijn ziekteverlof, maar een verlenging met twee extra maanden komt toch hard aan. Heel hard. Dat ik momenteel zelfs niet in staat ben om mijn huishouden te doen, vergeet ik op zo’n moment, ik hoor alleen dat ik niet mag gaan werken… Een flinke portie zelfgemaakte chocolade van een vriendin/chocolatier-in-wording doet me er aan herinneren dat er ook mooie dingen zijn in het leven…



Donderdag blijf ik zó lang in bed liggen dat ik me nog moet haasten om voor de middagsluiting bij het ziekenfonds te geraken. Aansluitend ga ik bij een oud-juf van de kinderen die daar in de buurt woont langs om een pakketje -samengesteld door Onze Jongste- af te geven. Juf is er erg blij mee en ik blijf hangen voor een praatje. Fijn, zo’n onverwachte babbel. De namiddag én avond(!) breng ik “gezellig” door in de wachtzalen van Gasthuisberg. De vorige keer was ik hier met de (elektrische) fiets, maar dat probeer ik snel te vergeten…

Nadat de kinderen naar school zijn vertrokken, vertrek ik vrijdag voor een ochtendwandeling. In alle vroegte, ik zie de zon nog opkomen. 


Ik kan er niets aan doen, maar ik heb echt een zwak voor roze wolken en zelfs roze airtrails. En vandaag word ik verwend, roze genoeg! De rest van de voormiddag doe ik het rustig aan, want ik heb een “druk” weekend voor de boeg. In de namiddag stof ik wat af en daarvan ben ik verrassend genoeg doodop. Hoe is dat nu toch mogelijk… Vroeger was afstoffen het startsein van onze maandagavondpoetsroutine. De kinderen logeerden die avond bij mijn ouders en op enkele uren tijd wervelden Mijne Ridder en ik ons hele huis schoon. Het lijkt een eeuwigheid geleden. Och ja. Het komende weekend is te belangrijk voor me, dus ik kruip gehoorzaam de zetel en héél vroeg bed in. Ik hoor Onze Oudste zelfs niet meer thuiskomen van de turnles.



Zaterdagochtend start ik in rustmodus. Kort na de middag breng ik Onze Oudste naar de academie en ga aansluitend naar de supermarkt. Als ik thuis kom met mijn boodschappen, ben ik pompaf, laat ik de boodschappen gewoon in de garage staan en ga eerst wat slapen. Als de wekker afloopt om Onze Oudste opnieuw te gaan halen, blijkt dat de kaboutertjes die boodschappen niet hebben weggezet. Dan blijven ze voorlopig maar weer staan. Terug van mijn taxirit, nog snel onder de douche en dan op pad. Vanavond een etentje onder vrienden dat al een aantal keer is doorgegaan zonder mij. Ik heb echt afgeteld naar deze dag en ben dus superblij dat ik er vandaag wél bij ben!

De ochtend nadien zeurt Het Lijf natuurlijk. Ik blijf zo lang mogelijk liggen nagenieten van de fijne avond gisteren. Na het douchen is er al een flinke hap uit mijn energiebudget. Tja, me amuseren mag niet ongestraft van Het Lijf! Gelukkig worden we pas ’s middags verwacht voor de nieuwjaarsbrief van m’n jongste metekind. Ik ben twee keer mama en twee keer meter en ik ben fier op alle vier! Het wordt een gezellige middag en we zijn tijdig terug thuis. De rest van de avond, jawel, plat in de zetel, maar wel met een voldaan gevoel.

Het is een echte, typische, hectische maandagochtend. Met brood dat nog bevroren is, een dochter die terug komt lopen om een vergeten mapje op te halen (maar gelukkig haar bus niet mist) en in het rondvliegende scherven van een gevallen chocopot. Gelukkig geraakt iedereen op tijd de deur uit, ik ruim wat puin en kruip terug mijn bed in tot het tijd is voor de tweede proefles van Tai-Chi. Zo lang blijven liggen was blijkbaar een goed idee, want de tweede keer dat ik opsta voel ik me beter en sterker dan de eerste keer. Bij aankomst in de Tai-Chi-les, hebben de andere deelnemers al een stoel voor me klaargezet. Lief, dat wel, maar ik voel me toch maar kleintjes. Het liefst wou ik natuurlijk dat iedereen vergeten was dat ik het vorige les moeilijk had... Ook deze les maak ik gebruik van de stoel maar heb toch het idee dat tweede proefles fysiek beter verloopt dan de eerste. Omdat ik sneller ben gaan zitten tussendoor…? Terug thuis eet ik eerst wat, lees eventjes mails en ga dan rusten. Het wordt echter een hele namiddag wakker-slapen-wakker-slapen-wakker tot de kinderen thuiskomen. Was de Tai-Chi toch zwaarder dan ik dacht of hangt het weekend er nog in? Wie zal het zeggen. En ’s nachts? Dan slaap ik opnieuw, hoor!

De ochtendspits op dinsdagochtend verloopt een pak rustiger dan gisteren. Als iedereen de deur uit is, ruim ik de ontbijtboel op en neem mijn wandelschoenen. De huisarts herhaalde dat beweging erg belangrijk is en dat een korte wandeling beter is dan niks. Deze week heb ik voornamelijk horizontaal doorgebracht, dus, hup, naar buiten. Ik neem een kort tochtje, zonder heuvels en wandel helaas daardoor een groot stuk over straat in plaats van door de velden. Toch kan ik een heel mooi stukje ochtendblauw meenemen. 



Om de afstand te meten die ik wandel of fiets, gebruik ik steeds een app. Vanochtend schakel ik opnieuw over op Movescount. Ik probeerde Runtastic, maar telkens als ik tijdens de tocht blijf staan of te traag wandel, stopt dat kreng met registreren. Slecht voor mijn ego, hihi. Eens thuisgekomen doe ik het rustig aan en lees een boek verder uit, want deze namiddag ga ik met mijn schoonzus op jacht naar een verjaardagscadeautje voor Onze Jongste. Het wordt een succesvolle missie. Ten eerste omdat we vinden wat we zochten en ten tweede omdat ik het op geen enkel moment moeilijk krijg. Hoera! Later in de vooravond komt de man met de hamer alsnog langs en van vlak na het eten tot bedtijd lig ik, jawel, in de zetel.



Het was een lastige week met, ondanks de aansporing van de huisarts, weinig beweging. Volgende week beter…?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten