dinsdag 18 februari 2014

Ik en de honderdeneen, oei, honderdentwee alarmpjes...


Woensdag en donderdag zijn alweer geen dagen om over naar huis te schrijven. Buiten een wandeling van net geen 10 minuten en een bezoekje aan mijn schoonvader, kom ik niet buiten. 



Vrijdag begint goed, een prachtige zonsopgang en Het Lijf wil mee, echt zo'n dag dat me wat hoop geeft. Maar na het afruimen van de ontbijttafel stap ik in de douche en opnieuw zakt Het Lijf ineen als een pudding. De ballonnetjes met plannen die zich tijdens het ontbijt intussen in mijn hoofd gevormd hadden, spatten een na een uit elkaar. Och ja, het is wat het is... 
Ik krijg een vraag vanop het werk en daar ben ik een flink deel van de voormiddag mee bezig. Het is grote honger die me vanachter het computerscherm naar de keuken jaagt en vermoeidheid die me na het eten van de keuken naar de zetel lokt. Een boek, een dekentje en laat me hier maar even liggen! Ik zou eigenlijk beter eerst een wandelingetje maken, vaker (maar kort) bewegen had de huisarts gezegd. Het is hondenweer buiten en Het Lijf pruttelt tegen, onnodig te vertellen dat ik liever in de wereld van 100-jarige Allan Karllson vertoef! Als het boek uit is, klap ik het met een grote glimlach dicht. Wat een maf personage, die Allan.
Ik haal vlees voor het avondeten en kruip nadien weer onder mijn dekentje. It's one of those days... Met dat verschil dat we vandaag in de watten worden gelegd. Ter ere van Valentijnsdag kregen Mijne Ridder en ik van Onze Jongste een zelfgemaakte koe die hartjes sch**t. Zooo grappig! En de vriendin/chocolatierinwording stond met een luxe-chocoladepakketje voor de deur. Chocoladepralines die niet alleen lekker, maar ook erg mooi zijn. Diamants are a girls best friend, maar dit gezin maak je gelukkig met chocolade!




Na een slechte nacht lig ik zaterdagochtend om 5 uur al te wachten tot het ochtend wordt. Terwijl ik daar lig te staren in het donker, valt me wat te binnen. Natuurlijk! Toen ik zwanger was van Onze Jongste, moest ik plat liggen om een vroeggeboorte te voorkomen. Na haar geboorte had ik niks spierkracht meer, ik moest mezelf ondersteunen aan de kast om recht te komen om bijvoorbeeld iets op te rapen, mijn spieren waren helemaal verslapt. Dàt is er natuurlijk aan de hand met mij, mijn spieren zijn verslapt! Vandaar komt die zeurderige spierpijn en die stijfheid, ik heb te veel gelegen en gezeten en te weinig bewogen! Eigenlijk ben ik te veel opgeschoven naar de andere kant van de wip, dus moet ik weer wat naar het midden, een nieuw evenwicht zoeken. Van zodra de klok een aanvaardbaar uur vertoont, sluip ik stilletjes naar mijn bureau. Ik neem het rapport van de revalidatie-arts erbij en leg de puzzel.  Niet bewegen is goed voor mijn batterijtje, maar niet goed voor de rest van mijn mechaniek. Elke dag minstens 10 minuten wandelen moet haalbaar zijn, zelfs op slechte dagen. Drie keer per week plan ik een langere wandeling in, de eerste week beginnen met een “lange” wandeling van 20 minuten en nadien opbouwen. Ik maak een schema in Excel en mail het door naar de revalidatie-arts (hij zegt zelf dat hij geen arts is, maar ik blijf 'm koppig zo noemen, hihi). Het is nog maar tien voor tien in de ochtend als ik al zijn goedkeuring krijg, jeuj! Een uitgeprinte versie belandt op het prikbord, Revalidatie 5.0 is een feit (in werkelijkheid ben ik de tel al kwijt, maar vijf punt nul klinkt zo goed, niet?). Discipline en doseren, een mooie mix.
Tussen de twee ochtendlijke taxiritten deze zaterdag eens geen platte rust maar ga ik bij mijn ouders langs. En na de tweede ochtendlijke taxirit ga ik langs de bib om een deel in te leveren en nieuw materiaal uit te zoeken. Deze keer kan ik op mijn gemakje snuisteren, want Het Lijf werkt nog altijd mee. Maar ook hier discipline en doseren zodat ik bij thuiskomst na het eten kort ga rusten voor de namiddagshift start. De eerste taxirit van de namiddag wordt gevolgd door mijn eerste tienminutenwandeling van het nieuwe schema. Intussen begin ik de vermoeidheid wèl te voelen maar ik ben vastbesloten te gaan wandelen. Onze Jongste wandelt, niet helemaal van harte, met me mee. Halverwege stop ik haar de huissleutel toe en ze spurt de resterende afstand naar huis. Zij zal geen tien minuten gewandeld hebben, maar ik wel, hihi. Eens thuis ga ik eventjes een dutje doen.
Twee uur later stap ik met mijn slaapgezicht in de auto om Onze Oudste op te halen. Het dutje werd een diepe slaap van twee uur… Gelukkig staan er honderdeneen wekelijks terugkerende alarmpjes in mijn gsm! Ik ken mezelf intussen, mijn normale ik zou zoiets niet vergeten, de Epstein-Barr-versie van mezelf durft al eens in slaap vallen én heeft een geheugen als een zeef… Op de terugweg nog Mijne Ridder oppikken en dan zit de dag er eigenlijk op. We eten restjes van gisteren (het is smakelijker dan het klinkt!) en ik kijk tevreden terug op mijn dag. Ik mag dan wel twee uur geslapen hebben, mijn zaterdag verliep veel soepeler dan de vorige weken. De hele week is eigenlijk beter verlopen dan de voorgaande. Nog altijd knudde, maar beter. Hoopgevend.
En dan... kraken we eindelijk dat Valentijnspakket! Ik wéét dat ik eigenlijk niet mag, maar Reen's chocolade is zooo lekker! Ik proef kleine stukjes van verschillende pralines en geniet intens. Al bij al zal ik het equivalent van twee pralines hebben gegeten. Benieuwd of ik migraine heb morgen!



Zondagochtend staat de wekker. Maanden geleden kocht ik tickets voor Technopolis en op 1 maart vervallen ze… De kinderen kijken er al lang naar uit en dus gaan we op pad (ik zelfs zonder migraine!). Kort na opening zijn we in Mechelen. Het is er nog heerlijk rustig, we kunnen vanalles uitproberen zonder aanschuiven. Ik waag me zelfs op de fiets die 5 meter boven de grond op een kabel rijdt. Terwijl de begeleidster me vastgespt in een beveiligingspak, dwalen mijn gedachten af naar een dikke tien jaar eerder tijdens een teambuildingweekend van mijn vorige werkgever. Toen ben ik er in geslaagd om mezelf bijna op te hangen omdat mijn sjaaltje vastgeraakt was tussen de “acht” en het klimtouw en ik bij elke meter dat ik zakte mezelf meer wurgde met die sjaal. Ik, als jonge moeder van een peuter, stond te bibberen op mijn benen eens ik na de reddingsactie terug vaste grond raakte. De man die me kwam redden, reageerde laconiek: “Zo kan ik de redtechnieken die ik moet aanleren tijdens mijn opleiding eindelijk eens in de praktijk gebruiken.” Vandaag geef ik mijn sjaal netjes af aan Mijne Ridder vooraleer ik op die fiets stap en alles verloopt naar wens.
We komen alle vier ogen te kort, daar in Technopolis. Tussendoor gaan Mijne Ridder en ik al wel eens iets drinken, maar verder kan ik me die eerste twee uur behelpen met de stoeltjes die her en der bij de toestellen staan. Nadien krijg ik het moeilijker, maar omdat de kinderen zo genieten van alles wat er te beleven valt, probeer ik de vermoeidheid te negeren. ’s Middags eten we samen wat en nadien doorkruisen de kinderen verder Technopolis. Mijn batterijtje is intussen echt wel leeg, maar ik weiger naar huis te gaan. Kort bij de cafetaria is een nooduitgang met een grote glazen deur waar de zon fijn binnenvalt. Ik neem een van de stoeltjes en zet me in het zonnetje. Wat later geeft Onze Jongste aan dat het voor haar mooi geweest is en dat is het startsignaal om naar huis te vertrekken. Ik mis een stuk reisroute dus ik vermoed dat ik in de auto al geslapen heb. Eens thuis val ik als een blok in slaap tot mijn wekker af loopt om… te gaan wandelen. Jaja, ik neem revalidatie 5.0 serieus! Ik kies voor een wandeling in de vorm van een acht met twee lussen van telkens tien minuten wandelen. Als het nodig is, kan ik thuis stoppen na de eerste lus. Maar ik geniet eigenlijk van de twintigminutenwandeling. Het is dan ook heerlijk wandelweer.



Onze Jongste heeft geen school op maandag maar toch ga ik naar de Tai-Chi-les. Het is de laatste van de reeks en de dame die het organiseert, is enkele dagen geleden bij me langsgeweest om te vragen of ik me ook inschrijf voor de volgende reeks. Ik moest het antwoord schuldig blijven en daarom ga ik vandaag naar de les. Van de vijf lessen waarvoor ik me inschreef, ben ik er naar twee geweest (dit is de derde). En van die twee lessen heb ik er eentje meer op een stoel gezeten dan wat anders. Het gaat intussen beter met me dan het dieptepunt van de voorbije weken, maar ook nu moet ik regelmatig gaan zitten. Wel beginnen de bewegingen vanzelf te gaan, ik moet er niet meer zo over nadenken en er zijn momenten bij dat ik echt van deze Tai-Chi-les geniet. Heeft de lesgeefster dit gezien...? Ik weet het niet, maar het is in ieder geval zij die na de les aan het organiserende bestuur voorstelt of ik me niet per les mag inschrijven in plaats van voor de volledige lessenreeks. Ik ben wat overdonderd, ik zou het zelf nooit (durven) vragen. Ik had intussen zelf net gezegd dat ik niet opnieuw ga inschrijven omdat ik niet elke keer kan komen... Enerzijds zou het mooi zijn moest het mogelijk zijn in te schrijven per les, anderzijds wil ik niet "die uitzondering" zijn. We zullen zien, het voorstel van de lesgeefster gaat voorgelegd worden aan de voorzitter...
Na de Tai-Chi-les leg ik me bij Onze Jongste in de zetel. Ze geniet volop van haar luilekkerdagje! Na het middageten lokt de zon en trek ik mijn wandelschoenen aan. Het wordt een tienminutenwandeling met prachtig weer. Maar bij thuiskomst is de batterij meer dan plat. Ik zet alles voor het avondeten al klaar, check mijn werkmail en ga dan rusten.
Heb ik al gezegd dat ik honderdeneen alarmpjes heb staan in mijn gsm? Wel, deze week moesten dat er blijkbaar honderdentwee zijn, want ik ben onaangenaam verrast als ik na een smsje ontdek dat ik Onze Oudste moest gaan ophalen. Vergeten! Een flinke hoeveelheid cola, wat gesuikerde koeken en de auto in. Op de heenrit twee keer de bareel aan de spoorwegovergang met telkens twee treinen. Inclusief goederentrein met elfendertig wagons... Enfin, blij dat ik terug thuis ben. Koken, eten, afruimen en dan eigenlijk... gewoon wachten tot de kinderen zijn gaan slapen zodat ik ook kan gaan slapen. Slaapwel!




Kreun... De combinatie Technopolis én Tai-Chi én wandelen is precies te veel van het goede geweest. Het doet me wel beseffen dat de Lego-expo waar we graag naartoe willen, nog niet voor morgen gaat zijn… Ook mijn wishlist (= NansMetEpsteinBarrs voor to-do-list) kreunt op deze dinsdag, ik had gehoopt deze wat korter te maken vandaag, maar dat idee laat ik varen. In plaats daarvan kruip ik na het ontbijt de zetel in. Mijn Lijf is moe maar mijn hoofd draait op volle toeren, ik maak me druk over al wat zou moeten en niet kan. Een DVD-tje brengt rust in hoofd en leden.
Na de middag besluit ik toch mijn Revalidatie 5.0-wandeling te maken en kies om te voet wat fruit en broodbeleg te gaan kopen in de dorpswinkel. De trip naar de winkel verloopt prima, op de terugweg heb ik soms het gevoel dat ik aan een trektocht bezig ben. De rugzak met boodschappen weegt ongelooflijk zwaar en een "vals plat" lijkt een stevige bergop. Het hoeft niet te verwonderen dat ik blij ben dat ik thuis ben. Het avondeten maak ik alweer zittend op mijn krukje en nadien is het, net zoals gisteren, wachten tot de kinderen slapen zijn om zelf onder de lakens te kruipen. Goeienacht!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten